Nowoczesna kolej jest środkiem transportu dostępnym dla osób niepełnosprawnych, przy czym poziom dostępności jest uzależniony od taboru przewozowego i infrastruktury. Proces dostosowywania kolei do przewozu osób niepełnosprawnych jest kosztowny i jego realizacja wymaga długiego czasu. Powinien się opierać na programie działań, lecz takiego programu brak. Pomoc w jego opracowaniu może przynieść pełna, usystematyzowana wiedza o skali problemów i potrzeb.
W artykule przedstawiono wybrane wymagania dla stacji kolejowych, zawarte w Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności – TSI (podsystemy: „Infrastruktura” i „Tabor”, aspekt: „Dostępność dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej”). Opisano pojęcia, które zawiera TSI. Omówiono najważniejsze elementy infrastruktury, ujęte w TSI oraz przedstawiono dla każdego elementu wybrane wymagania i zalecenia.
W artykule omówiono podstawowe zagadnienia dotyczące wymagań zawartych w Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności, ustanowionej w grudniu 2007 r., w aspekcie dostępności taboru kolejowego dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Opracowanie kompleksowej strategii dla każdej jednostki organizacyjnej, to bardzo ważny i niezbędny krok w porządkowaniu oraz ukierunkowaniu każdej firmy na kilka lub kilkanaście lat. Wiele zależy od tego, dla jakiego okresu taką strategię chcemy opracować. Opracowana według wszelkich zasad strategia, to wyjściowy etap do opracowania struktury i organizacji zarządzania firmą. Tak pojmowaną strategię powinien opracować zespół fachowców, składający się z przedstawicieli różnych jednostek organizacyjnych. W szczególności w takim opracowaniu należy brać pod uwagę: rozwój wiedzy, innowacyjność, czynnik globalizacji oraz znaczące umiędzynarodowienie logistyki. Proces podejmowania decyzji – jako istota efektywnego działania.
Polityka transportowa Unii Europejskiej oraz przyjęta przez polski rząd Strategia Rozwoju Kraju 2007–2013 wskazują na potrzebę zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach pasażerów i ładunków. Wiąże się z tym konieczność budowy i modernizacji elementów infrastruktury kolejowej. Cechy ekonomiczne takich obiektów sprawiają, że procesy inwestycyjne są czasochłonne i kosztowne, a ich efekty przez wiele lat wpływają na realizowane procesy transportowe. Racjonalną realizację przedsięwzięć inwestycyjnych może zapewnić wykorzystanie odpowiednich narzędzi informatycznych. Jednym z takich narzędzi, sprawdzonym podczas budowy i modernizacji obiektów infrastruktury kolejowej, jest pakiet symulacyjny Villon.
W artykule omówiono istotę podatności obsługowej, przedstawiono niektóre terminy, określenia oraz ich interpretację; podano czynniki wpływające na podatność obsługową oraz konsekwencje tej właściwości występujące w procesie normalnej eksploatacji. Przedstawiono kryteria i miary oceny podatności obsługowej, a w tym: rodzaje, sposób obliczania i interpretację wskaźników, które tę właściwość charakteryzują. Omówiono sposób badania podatności, podano algorytm postępowania podczas oceny podatności oraz podano wnioski i zalecenia dotyczące projektowania pojazdów w sposób umożliwiający uzyskanie wysokiej podatności obsługowej.
W artykule przedstawiono początki i przyczyny unifikacji kolei. Omówiono pojęcie oceny zgodności wyrobów na jednolitym rynku europejskim oraz zasady oceny zgodności wyrobów kolejowych i warunki wprowadzania ich na unijny rynek. Przedstawiono zagadnienia związane z niezbędnymi pracami podejmowanymi w dziedzinie normalizacji. Przytoczono i krótko scharakteryzowano organizacje europejskie działające na rzecz oceny zgodności wyrobów kolejowych.
