Text Size

Problemy Kolejnictwa
ISSN 0552-2145 (wersja drukowana)
ISSN 2544-9451 (wersja on-line)

Licencja Creative Commons
Wszystkie artykuły są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Problemy Kolejnictwa zeszyt nr 201, 2024

Słowo wstępne redaktora Naczelnego
czytaj    pobierz (PDF 187 kB)

 1. Czynniki wpływające na wykorzystanie kolejowych przewozów regionalnych na przykładzie województwa lubelskiego
Marek Graff

 strony: 7-27

Streszczenie. Modernizacja kolei, czyli remonty infrastruktury oraz zakupy nowego taboru plus modernizacje eksploatowanych pojazdów na terenie województwa lubelskiego, z powodzeniem jest realizowana od kilkunastu lat wraz z pojawieniem się funduszy pomocowych UE. Pierwszą inwestycją była budowa krótkiej linii kolejowej (< 4 km) na lotnisko cywilne pod Lublinem zrealizowana w ramach przygotowań do EURO 2012 (linia oddana do eksploatacji po koniec 2012 r.), czyli mistrzostw w piłce nożnej Europy organizowanych przez Polskę i Ukrainę. Wkrótce pojawiły się kolejne inwestycje – elektryfikacja LK 68 Lublin – Stalowa Wola oraz modernizacja LK 7 Warszawa – Lublin, czy przebudowa stacji Lublin Główny. Wykonano także rewitalizację LK 30 Łuków – Lublin oraz prace na LK 72 Zamość – Hrubieszów. Dodatkowo, ukończono przebudowę stacji w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu wraz z modernizacją LK 2 pełniących istotną rolę w komunikacji towarowej z Rosją i Białorusią, której znaczenie zmniejszyło się po lutym 2022 r. (inwazja Rosji na Ukrainę). Sukcesywnie modernizowana jest LHS, której znaczenie w komunikacji z Ukrainą obecnie bardzo wzrosło. Nie uruchomiono jednak kolei aglomeracyjnej, łączącej Lublin z Chełmem i Zamościem oraz miastami powiatowymi: Puławami, Kraśnikiem i Parczewem czy Lubartowem (obecnie powstaje koncepcja lubelskiej kolei aglomeracyjnej).

Słowa kluczowe: Lublin, Program Polska Wschodnia, Program Kolej+, modernizacja, LK 7, LK 68, LHS
 pobierz (PDF 1 920 kB) 

2. Określenie podatności powierzchni tocznej szyn kolejowych na pęknięcia
Ireneusz Mikłaszewicz, Robert Bińkowski, Jakub Michalik, Michał Szymański

 strony: 29-36

Streszczenie. W artykule przedstawiono jedną z głównych wad szyn kolejowych typu pęknięcie oraz zależności wpływające na wielkość pęknięcia. Zastosowano nową metodę badań polegającą na wciskaniu stożka o kącie rozwarcia 60° w przygotowany fragment szyny. Stwierdzono, że tworzący się zgniot powierzchniowy materiału spowodowany obciążeniem, a także dynamiką jazdy taboru kolejowego jest przyczyną powstawania wady typu pęknięcia krawędziowe powierzchni (head checks) szyn. Stwierdzono również duży wpływ struktury warstwy powierzchni tocznej szyn na powstawanie pęknięć. Zaproponowano sposób określenia podatności powierzchni tocznej szyn na tworzenie się wad szyn za pomocą współczynnika Wp.

Słowa kluczowe: head check szyn, powierzchnia toczna, współczynnik podatności
 pobierz (PDF 2 307 kB) 

3. Technologia RFID w zarządzaniu i sterowaniu ruchem kolejowym – badania symulacyjne na torze doświadczalnym
Jarosław Moczarski

strony: 37-47

Streszczenie. Technologia RFID jest coraz powszechniej stosowana w różnych gałęziach gospodarki. Umożliwia identyfikację i lokalizację przemieszczających się obiektów, ułatwia automatyzację realizowanych procesów oraz kontrolę ich przebiegu. Cyfryzacja informacji pozwala na ich szybkie przetwarzanie i przesyłanie między różnymi poziomami podejmowania decyzji. Eksperymenty, przeprowadzone przez autora na torze doświadczalnym stanowiska badawczego, potwierdziły celowość wykorzystania technologii RFID (ang. Radio-Frequency Identification – identyfikacja za pomocą fal radiowych) w transporcie kolejowym, zarówno w obszarze zarządzania przewozami, jak również w sterowaniu ruchem pociągów. Symulacje wykazały, że system RFID umożliwia wykrywanie poruszającego się taboru, kontrolę ciągłości składu oraz stwierdzanie końca pociągu. Pozwala lokalizować i identyfikować pociągi, wagony oraz przewożone ładunki, umożliwia automatyczne sterowanie ruchem pociągów przez wyświetlanie na sygnalizatorach blokady samoczynnej odpowiednich sygnałów. We współpracy z systemem wizyjnym wykrywa niebezpieczne przesunięcia przewożonych ładunków. Wyniki przeprowadzonych badań mogą stanowić podstawę do eksperymentalnego wdrożenia i weryfikacji zastosowanych rozwiązań w rzeczywistych warunkach eksploatacji.

Słowa kluczowe: technologia RFID, modelowanie i symulacja, lokalizacja i identyfikacja taboru, sterowanie ruchem kolejowym
 pobierz (PDF 982 kB) 

4. Oddziaływanie kolei dużych prędkości na środowisko. Część 2: Drgania
Krzysztof Polak

strony: 49-56

Streszczenie. W artykule opisano zagadnienia związane z oddziaływaniem drgań generowanych przez koleje dużych prędkości na środowisko. Wskazano najważniejsze regulacje prawne z zakresu odziaływań drgań na budynki i ludzi w nich przebywających, a także scharakteryzowano ich główne źródła pochodzące z kolei dużych prędkości. Określono negatywny wpływ drgań na poszczególne elementy otoczenia/środowiska (człowiek, budynki, zwierzęta) w fazie budowy, eksploatacji oraz likwidacji kolei dużych prędkości. Wskazano najczęściej stosowane sposoby minimalizujące ten rodzaj oddziaływań.

Słowa kluczowe: drgania, kolej dużych prędkości, oddziaływanie kolei dużych prędkości na środowisko
 pobierz (PDF 415 kB) 

5. Materiały i wyroby niespełniające wymagań ochrony przeciwpożarowej a dopuszczane do stosowania w pojazdach szynowych ze względu na konieczność funkcjonalną
Izabela Tarka, Danuta Milczarek, Aneta Świetlik

strony: 57-67

Streszczenie Zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego w taborze szynowym powiązane jest z zastosowaniem materiałów i wyrobów spełniających wymagane właściwości ogniowe przedstawione szczególnie w normie PN-EN 45545-2. Znane są jednak sytuacje, w których wytyczne ochrony przeciwpożarowej nie zawsze mogą być zrealizowane ze względu na inne wymagania, np. związane z bezpiecznym użytkowaniem materiału czy komponentu lub jego funkcjonalnością w pojeździe. W artykule opisano zasady umożliwiające dopuszczanie w takich przypadkach materiałów/wyrobów do użytkowania w pojazdach szynowych ze względu na konieczność funkcjonalną ich zastosowania zgodnie z zapisami pkt. 4.7 PN-EN 45545-2. Rozpatrywane możliwości dopuszczenia komponentów z tego punktu powinny być poddawane rzetelnej analizie określającej ostatecznie ryzyko ich zastosowania zgodnie z zasadami wspólnej metody oceny bezpieczeństwa odnoszącej się do wyceny i oceny ryzyka.

Słowa kluczowe: bezpieczeństwo pożarowe, materiały wyspecyfikowane, wycena i ocena ryzyka
 pobierz (PDF 300 kB) 

 

  Pobierz
streszczenia
pobierz wszystkie streszczenia