Text Size

Problemy Kolejnictwa
ISSN 0552-2145 (wersja drukowana)
ISSN 2544-9451 (wersja on-line)

Copyright © Instytut Kolejnictwa 

 

Licencja Creative Commons
Wszystkie artykuły są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Problemy Kolejnictwa zeszyt nr 203, 2025

Słowo wstępne redaktora Naczelnego
czytaj    pobierz (PDF 444 kB)

 1. Przegląd badań i wyzwań w zakresie taboru kolejowego
Krzysztof Bracha, Andrzej Chojnacki, Zbigniew Cichocki, Witold Groll, Zbigniew Jeleśniański, Jacek Kukulski, Henryk Sanecki, Ryszard Skóra, Andrzej Struk, Piotr Tokaj, Paweł Urbańczyk, Sławomir Walczak, Grzegorz Wysocki, Andrzej Zbieć

 strony: 7-23

Streszczenie. Od połowy XX wieku obserwuje się ciągły rozwój zapotrzebowania społeczeństwa na transport pasażerski oraz towarowy. Jedną z ciągle rozwijających się gałęzi transportu jest transport kolejowy. Rozwój transportu szynowego, potrzeba jego optymalizacji oraz zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa stymulował potrzebę ciągłego unowocześniania metod badawczych. Od początku swojego istnienia Instytut Kolejnictwa prowadzi szeroko zakrojone badania taboru.
W artykule dokonano przeglądu podstawowych metod badawczych realizowanych przez Laboratorium Badań Taboru. Opisano sposoby realizacji badań dynamicznych pojazdów, badań hamulca, badań bezpieczeństwa jazdy po torze zwichrowanym, badań hałasu oraz badań wytrzymałościowych.

Słowa kluczowe: pojazdy szynowe, badania pojazdów szynowych, badania dynamiki pojazdów, badania hamulca, badania bezpieczeństwa, badania hałasu, badania wytrzymałościowe
 pobierz (PDF 3 780 kB) 

2. Zastosowanie punktowych charakterystyk sygnałów drganiowych w wykrywaniu uszkodzeń szyn kolejowych
Adrianna Łomżyńska, Malwina Magdalena Nowak , Klaudia Strugarek, Aleksander Władysław Ludwiczak , Mikołaj Jarosław Klekowicki , Grzegorz Marek Szymański

 strony: 25-35

Streszczenie. W artykule opisano badania dotyczące zastosowania charakterystyk sygnałów drganiowych do wykrywania uszkodzeń torów kolejowych. Analiza koncentruje się na drganiach generowanych przez układ wózka podczas pokonywania odcinków torów w dwóch różnych stanach technicznych. Przedstawiono kompleksowy przegląd infrastruktury kolejowej i metodologii jej utrzymania, podkreślając wykorzystanie zaawansowanych narzędzi diagnostycznych przez organizacje zajmujące się utrzymaniem torów. W badaniach wykorzystano punktową analizę wymiarowych i bezwymiarowych cech sygnałów drganiowych. Uzyskane wyniki potwierdzają skuteczność wykorzystania sygnałów drganiowych, zarejestrowanych z poruszającego się pojazdu, do identyfikacji uszkodzeń torów, które mogą powodować skrócenie okresu eksploatacji pojazdu.

Słowa kluczowe: trakcja kolejowa, analiza statystyczna, analiza bezwymiarowa, uszkodzenia kolejowe
 pobierz (PDF 1 969 kB) 

3. Profesor Albert Czeczott – twórca Referatu Doświadczalnego
Andrzej Massel

strony: 37-45

Streszczenie. W 2024 roku przypada 100 rocznica utworzenia Referatu Doświadczalnego Ministerstwa Kolei Żelaznych. W krótkim czasie ta placówka uzyskała międzynarodową renomę i do 1938 roku opracowała charakterystyki 26 parowozów. Kontynuatorem i spadkobiercą tradycji Referatu Doświadczalnego jest Instytut Kolejnictwa. Twórcą i wieloletnim kierownikiem Referatu był prof. dr inż. Albert Czeczott (1873−1955), wykształcony w Instytucie inżynierów Komunikacji w Petersburgu, wybitny inżynier kolejowy, konstruktor i eksperymentator. Profesor Czeczott był autorem wielu metod badania pojazdów szynowych, które znalazły zastosowanie nie tylko w Polsce, ale także za granicą. Według jego projektów zostały zbudowane dynamometryczne wagony stosowane w Polsce, był on także pomysłodawcą zastosowania w badaniach parowozów-kompresorów.

Słowa kluczowe: Badania, tabor, parowóz, wagon pomiarowy, Referat Doświadczalny, charakterystyka trakcyjna
 pobierz (PDF 334 kB) 

4. Ewolucja techniki i konstrukcji rozjazdów kolejowych według „Albumu rozjazdów z szyn typu S z iglicami sprężystymi” z 1947 roku
Eligiusz Mieloszyk, Anita Milewska, Sławomir Grulkowski

strony: 47-53

Streszczenie. Rozjazdy kolejowe, to elementy nawierzchni kolejowej, które na przestrzeni lat, w największym stopniu ewoluowały pod względem konstrukcji. Wpływ na to miała wzrastająca prędkość pojazdów kolejowych, automatyzacja i bezpieczeństwo. Badania tego urządzenia w różnym zakresie trwały, trwają i będą trwały. Doprowadziły one przede wszystkim do standaryzacji ich konstrukcji. W artykule odniesiono się do wybranych szczegółów rozjazdów 1:9, 1:10, bazując na wydanym w 1947 r. i będącym w posiadaniu autorów, „Albumie rozjazdów z szyn typu S z iglicami sprężystymi”. Szczegóły poszczególnych elementów konstrukcyjnych, zaprezentowane w albumie, sporządzono w skali 1:1.

Słowa kluczowe: rozjazd kolejowy, dokumentacja techniczna, eksploatacja rozjazdów kolejowych
 pobierz (PDF 729 kB) 

5. Bezpieczeństwo przechowywania i przetwarzania danych, istotnych dla funkcjonowania transportu kolejowego, w przypadku korzystania z usług chmurowych
Marek Pawlik

strony: 55-75

Streszczenie: Nie ma wątpliwości, że transport kolejowy musi być bezpieczny. To wymaganie zyskało nowy wymiar w związku z tym, że obecnie transport kolejowy w coraz większym stopniu korzysta z usług chmurowych. Artykuł wychodzi od zdefiniowania i opisania bezpieczeństwa transportu kolejowego oraz usług chmurowych, a następnie szeroko przedstawia bezpieczeństwo kolei w kontekście korzystania z tego rodzaju usługi.

Słowa kluczowe: bezpieczeństwo, usługi chmurowe, przetwarzanie danych, transport kolejowy
 pobierz (PDF 309 kB) 

 

6. Konferencja naukowa z okazji 100-lecia prowadzenia w Polsce kolejowych prac badawczych i rozwojowych
Leszek Rafalski, Marek Pawlik, Renata Barcikowska

strony: 77-82

Streszczenie: Z okazji 100-lecia prowadzenia w Polsce kolejowych prac badawczych i rozwojowych, w dniach 26−27 lutego 2025 r. Instytut Kolejnictwa (IK) zorganizował otwarte prelekcje i konferencję naukową. W dniu 26 lutego 2025 r. w Stacji Muzeum w Warszawie, eksperci z IK przeprowadzili cykl wykładów. Prelekcje dotyczyły historii i tradycji badań kolejowych w Polsce, jak również współczesnych kierunków badawczych i przyszłych wyzwań w transporcie szynowym. W dniu 27 lutego 2025 r. w hotelu Sheraton Grand Warsaw odbyła się, zorganizowana przez Instytut Kolejnictwa konferencja naukowa z okazji 100-lecia prowadzenia w Polsce kolejowych prac badawczych i rozwojowych.

Słowa kluczowe: konferencja naukowa, badania w kolejnictwie, Instytut Kolejnictwa
 pobierz (PDF 557 kB) 

  Pobierz
streszczenia
pobierz wszystkie streszczenia